Regelmatig krijg ik de vraag of het nog wel zin heeft om nieuwsbrieven te versturen. Er zijn al zoveel nieuwsbrieven en wie leest ze nou eigenlijk?

En dat klopt, je wordt vaak doodgegooid met nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven die helemaal niet boeiend zijn. Die je ongelezen de prullenbak in gooit. Waar je vaak niet eens om hebt gevraagd, maar die je toegestuurd krijgt omdat je ooit ergens een keer een bestelling hebt geplaatst. Veelal staan ze vol met reclame.

Waarom zou dat met jouw nieuwsbrieven anders gaan? Waarom zouden die wel gelezen worden? Waarom zou je zoveel moeite en tijd steken in iets wat toch niet wordt gelezen? De ‘hoe’ ga ik het nu niet over hebben, daar kom ik een volgende keer op terug, maar de ‘waarom’ wel.

Waarom is het slim om wel nieuwsbrieven te versturen?

Als je het goed aanpakt, dan heeft het versturen van nieuwsbrieven namelijk een aantal voordelen. Hieronder 5 redenen waarom het juist wel heel handig is om nieuwsbrieven te versturen.

1. Je laat jezelf zien

Er zijn een aantal contactmomenten nodig, voordat iemand tot een koop overgaat. Eerst moeten ze je leren kennen, daarna leuk vinden, vervolgens gaan vertrouwen en dan pas komt een keer de koop. Daarom is het heel belangrijk dat jouw ideale klant jou leert kennen. Het versturen van een nieuwsbrief is een mooie manier om ze kennis te laten met jou.

2. Je bouwt expertstatus op

Doordat je geen reclamemails stuurt, maar werkelijk interessante en inhoudelijke informatie, laat je zien dat je kennis hebt van jouw vakgebied. Je weet tenslotte waar je het over hebt. Jij bent de expert in wat jij doet. En maakt jouw toekomstige klant kennis met jouw expertise en bouw je met iedere mail die je verstuurt steeds meer expertstatus op.

3. Het zorgt voor naamsbekendheid

Naarmate jouw expertstatus groeit, krijg je ook steeds meer naamsbekendheid. Mensen gaan over je praten. Heb je een probleem? Dan moet je naar die en die, want die weet waar ze het over heeft. Grote kans dat ook zij graag jouw mails willen ontvangen en zich daarvoor inschrijven.

4. Mensen worden nieuwsgierig naar je

Als je naam steeds bekender wordt, dan worden mensen nieuwsgierig naar je. Wie ben je, wat doe je en waar kan je bij helpen? Ze kijken op je website, sturen je een mail of bellen je op. En dat is wat je graag wilt, want dit is weer een stap dichter bij een nieuwe klant.

5. Je blijft in beeld

Niet iedereen heeft jou op hetzelfde moment nodig en dat hoeft ook niet. Doordat je regelmatig nieuwsbrieven verstuurt, kom je ook regelmatig voorbij in de gedachten van jouw potentiële klant. Ze zijn geïnteresseerd in hetgeen jij doet dus op het moment dat ze jouw expertise nodig hebben, lig jij vers in het geheugen. Wie denk je dat ze het eerste bellen als iemand zoeken?

Het versturen van een nieuwsbrief is dus absoluut een waardevol onderdeel van jouw online marketing. Wel onder de voorwaarde dat je waardevolle content verstuurt. Hoe je dit doet, daar ga ik het de volgende keer over hebben. Ik ga je dan handige tips geven over hoe je ervoor zorgt dat jouw doelgroep het wel interessant vindt wat jij schrijft en zich niet gelijk afmeldt voor jouw nieuwsbrief.

>> Wat is jouw mening over nieuwsbrieven? Verstuur je ze wel of niet? En wat is de reden voor deze keuze? Super als je het mij hieronder wilt laten weten.

 

Veel succes,

Kirsten

 

Ps. Waardevolle blog? Laat dan ook jouw netwerk hiervan profiteren en deel deze informatie via onderstaande Social Media buttons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

36 + = 42