Laatst vertelde een dame aan mij en nog een collega-ondernemer, dat ze aan het struggelen was met een geëxporteerde lijst vanuit Mailchimp. Ze was overgestapt op een nieuw mailingprogramma en daar wilde ze haar contacten importeren, maar de lijst die ze geëxporteerd had kon ze niet 1 op 1 overzetten.

Mailchimp exporteert het namelijk als een csv-bestand, wat betekent dat alle informatie in één cel (kolom) staat. Zo was ze al uren bezig geweest met zoek- en vervangfuncties in Excel om deze informatie te verdelen over verschillende kolommen. Ze was al een stapje verder, verzuchtte ze, maar ze was er nog niet.

“Wat een drama! Ik ben er al uren mee bezig, maar nóg heb ik het niet voor elkaar.”

Terwijl ik naar haar aan het luisteren was, viel mijn mond bijna open van verbazing. Want waar zij al uren mee aan het tobben was, kon ik zo voor haar regelen. Het zou mij werkelijk waar nog geen 5 minuten kosten.

Op het moment dat ik haar dat vertelde, werden haar ogen groot en verzuchtte zij: “Oh, zou je dat voor mij willen doen? Daar zou ik zo mee geholpen zijn!”

De volgende dag heeft ze mij het bestand toegestuurd en zoals aangegeven, heb ik nog geen 5 minuten later de aangepaste versie naar haar teruggestuurd.

“Waaaaaah! Geweldig! Super, heel blij.”

Wat wil ik met dit verhaal vertellen? Eigenlijk twee dingen.

Ten eerste willen we graag geld besparen door dingen niet uit te besteden om het vervolgens zelf te doen. Met als resultaat dat je soms uren bezig bent met iets, wat een ander voor jou binnen een paar minuten geregeld heeft. Heb je dan geld bespaard? Als je buiten dat verder toch niks te doen hebt mogelijk wel, maar veelal kunnen we in diezelfde tijd ook dingen doen die waardevoller zijn. Wat nu als je die tijd gebruikt voor acquisitie en je haalt daardoor een nieuwe klant binnen? Of je gebruikt die tijd om plannen uit te werken waarmee je in de toekomst meer klanten gaat genereren. Heb je dan nog steeds geld bespaard?

Ten tweede denken we van onszelf vaak dat wat wij weten heel gewoon is. Maar iedereen heeft zijn eigen expertise, waarmee we elkaar juist kunnen helpen. Neem een voorbeeld aan de boekhouder. Iedereen kan wel wat cijfers invoeren in een bestand, maar een administrateur weet alle regeltjes en waar je aftrek op kunt krijgen bij de Belastingdienst.

Of een websitebouwer die precies weet welke plug-ins hij moet gebruiken om jouw website perfect te laten draaien, terwijl je zelf uren bezig bent met navraag doen, uitproberen, opnieuw proberen omdat het toch niet werkt om het uiteindelijk wel of mogelijk toch niet voor elkaar te krijgen en het op te geven.

“Wat ik weet is toch heel normaal, dat weet toch iedereen?”

Maar ook het verhaal van deze dame die waarschijnlijk de gegevens wel gesplitst krijgt, al zou ze het desnoods moeten overtypen. Terwijl ik informatie bezit die voor mij heel normaal is, waar zij juist heel erg bij gebaat is en wat haar veel tijd bespaart.

Daarom wil ik jou graag twee vragen stellen:

  1. Waar besteed jij veel tijd aan, waarvan je nu denkt dat het misschien toch handiger is om het uit te besteden aan iemand?
  2. Wat vind jij van jezelf heel normaal, waarmee je een ander heel gemakkelijk kunt helpen?

>> Je kunt je antwoord in het reactieveld hieronder zetten!

Veel succes,
Kirsten

Ps. Waardevolle blog? Laat dan ook jouw netwerk hiervan profiteren en deel deze informatie via onderstaande social media knoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

79 + = 89