CbK_ Blog - Laat je online niet zwartmaken

Onlangs sprak ik iemand, die vertelde dat hij door iemand zwartgemaakt werd op social media.

Nu is dat natuurlijk niet leuk, maar de vraag is: waarom doet iemand dat?

Op het moment dat jij jezelf zichtbaar maakt op social media, dan vindt iedereen daar iets van. De één is laaiend enthousiast, de ander heeft er niet echt een mening over en de volgende is juist heel negatief.

Wat is de reden?

Verleden

Het kan zijn dat jullie een verleden hebben. Dat er daadwerkelijk iets is voorgevallen tussen jullie, waardoor de ander de behoefte heeft om jou zwart te maken. De vraag is wat de zwartmaker ermee opschiet, behalve dat hij zichzelf in een negatief daglicht zet. Zou de wraak zo zoet zijn, dat dit het waard is? Ik denk het niet.

Jaloezie

Het komt ook regelmatig voor dat de ander simpelweg jaloers is. Jaloers op het succes of het resultaat wat jij wel behaalt en de ander niet. Vaak meten we ons met anderen die succesvol zijn in onze ogen, wat de ene keer een positieve stimulans geeft maar soms zorgt het juist voor hevige jaloerse gevoelens. Het kan zijn dat iemand in een jaloerse bui of bij tegenslag een negatieve opmerking plaatst, die niet altijd zo bedoeld is. Desondanks niet fijn om over je heen te krijgen.

Oplossen of laten rusten?

Wat jouw voorkeur is, ligt eigenlijk per persoon verschillend. Als het voor jou heel belangrijk is om het opgelost te hebben, dan zou ik adviseren om naar de zwartmaker toe te gaan en het uit te spreken.

Benader diegene dan wel op een constructieve manier, oftewel met de intentie om het op te lossen en niet om het gevecht aan te gaan. Zodra jij heel offensief naar iemand toe gaat, dan reageert de ander heel defensief. Dus als je openstaat voor een oplossing, dan kom je daar vaak ook wel.

De vraag is, is het zo belangrijk voor jou? Want als dit niet zo is, is het misschien verstandiger om het te laten rusten en er geen aandacht aan te besteden.

Probeer het vooral niet online op te lossen. Reageer daar met een professionele manier, waarin je aangeeft dat jullie het niet eens zijn en dat dit prima is. Of zoals ook wel wordt gezegd: “We zijn het eens dat we het oneens zijn.”

Geblokkeerd

De persoon in kwestie heeft een poging gedaan om het uit te praten, maar dat heeft niet het gewenste resultaat gehad. Uiteindelijk heeft hij de zwartmaker geblokkeerd van zijn profiel, zodat deze zijn profiel niet meer kon zien en er ook niet meer op kon reageren.

Het belangrijkste wat ik je wil meegeven, is dat je jezelf nooit moet laten belemmeren door de mening van een ander. Uiteraard is het goed om feedback aan te horen en daar uit te halen wat voor jou belangrijk is, maar als de ander jou enkel negatief probeert te beïnvloeden of je in een negatief daglicht wilt brengen, dan is dit niet omdat de ander zo met jou begaan is.

Zodra je zichtbaar wordt online, dan weet je dat iedereen daar een mening over heeft. Een belangrijke graadmeter is hoe jouw doelgroep het vindt. Want als jouw ideale klant, degene die jouw diensten afneemt, jou weet te vinden online en jouw content fantastisch vindt, waarom zou je jezelf dan laten weerhouden door iemand die negatief is over je?

>> Heb jij weleens een negatieve reactie gehad van iemand op social media en wat heb je toen gedaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

36 + = 43