Er is een groot verschil tussen een profiel van een ondernemer en een profiel als werknemer. Je zal merken dat wanneer je jouw profiel opbouwt volgens het systeem dat LinkedIn automatisch opgeeft, je eigenlijk een cv aan het maken bent. Wel een heel uitgebreid cv, maar desalniettemin toch een cv.

Als jij op zoek bent naar een nieuwe baan, dan is dit inderdaad handig. Niet zozeer voor jouzelf, maar vooral voor degenen die op zoek zijn naar nieuw personeel en hierbij actief gebruik maken van LinkedIn. Je kunt als werkzoekende dan ook een link plaatsen naar jouw LinkedIn-profiel bij jouw sollicitatie. Maar daar ga ik het nu niet over hebben.

Werkverleden

Als ondernemer is het helemaal niet boeiend of jouw werkverleden er volledig op staat. Jouw doelgroep, die via LinkedIn op zoek is naar iemand met jouw expertise, is niet op zoek naar een cv met alle functies die je in het verleden hebt gedaan. Ik heb bijvoorbeeld van mijn 18e tot mijn 23e bij een groentewinkel gewerkt. Is dat belangrijk om te weten voor mijn huidige doelgroep? Nee, totaal niet. Misschien vinden ze het leuk om te weten, maar het draagt niet bij aan wat ik nu doe.

Anders zou het kunnen zijn, als jouw werkzaamheden van voorheen in dezelfde lijn zijn als wat je nu doet. Maar dan nog zou ik je aanraden om dat anders aan te pakken.

Opleiding

Opleiding is net zoiets. Je hoeft echt niet iedere opleiding te vermelden waar je naartoe bent geweest of iedere cursus die je gevolgd hebt. Vind jij het boeiend om te weten naar welke middelbare school ik ben geweest? Waarschijnlijk alleen als je toevallig op dezelfde school hebt gezeten. Ook heb ik ooit een schakeljaar voor politie gedaan. Ben ik nu politieagent? Nee, dus dit vermeld ik niet op mijn profiel. Het voegt namelijk niks toe aan mijn expertise op online marketing.

Uitzondering op de regel zijn opleidingen en cursussen die wel bijdragen, zoals bijvoorbeeld Open Circles. Open Circles werkt namelijk volgens een bepaald concept, waar ik ook mee werk. Dan is er herkenning en weet jij, als jij ook Open Circles hebt gedaan, dat ik snap waar je het over hebt.

Aanbevelingen

Het is toch gek om hierom te vragen? Welnee! Als jouw klanten tevreden zijn over jou, dan geven ze jou maar al te graag een positieve referentie. En die referenties geven weer vertrouwen bij jouw potentiële klant. Dus trek je stoute schoenen aan en gewoon vragen.

Tip

De meest waardevolle tip die ik jou nu ga geven voor jouw LinkedIn-profiel als ondernemer, is om alles weg te laten wat er niet toe doet. Je houdt hierdoor een overzichtelijk profiel over, waar alleen dat op staat wat voor jouw toekomstige klant interessant is.

Ben jij ondernemer en wil jij een gratis tip op basis van jouw eigen LinkedIn-profiel? Plaats hieronder dan een reactie op deze blog en de link naar jouw profiel. Via de berichtenbox van LinkedIn ontvang je van mij de tip, die je direct kunt inzetten om meer rendement te gaan behalen met LinkedIn.

———————————————————————————————————-

Vind je dit heel interessant en wil je graag jouw LinkedIn-profiel een professionele facelift geven? Doe dan mee met de volgende Masterclass en maak van jouw profiel een echte klantmagneet.

Ja, ik doe mee!

———————————————————————————————————-

Volgende keer ga ik meer vertellen over het geheim van een goede blog. Kun jij ook niet wachten op de volgende tip? Laat mij hier dan even weten waar ik ze naartoe mag sturen.

Ps. Vind je dit een waardevolle blog? Laat dan ook jouw netwerk hiervan profiteren en deel deze informatie via Social Media.

———————————————————————————————————-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

49 − = 41