En daar zit je dan: je hebt jezelf voorgenomen om blogs te gaan schrijven om zo je doelgroep regelmatig te voorzien van waardevolle onderwerpen vanuit jouw vakgebied. Regelmatig verschijnt je nieuwsbrief waarin je jouw blog vermeld, zie ook mijn vorige blog ‘Nieuwsbrief, moet dat?

 

Als de deadline van het versturen van jouw nieuwsbrief nadert, voel je de spanning oplopen. Oh jee, het is weer zover. Je moet weer een blog schrijven. Waar ga je het over hebben? Oh ja, je hebt al een aantal onderwerpen opgeschreven waar je het over kunt hebben. Maar wat ga je er in hemelsnaam in zetten? Help, en nu!

Ik heb een paar tips voor je:

  • Telkens als je een idee hebt voor een onderwerp voor een blog, dan schrijf je dat op. Dat kan zijn in je telefoon, je tablet, een schriftje of de computer; zolang je het later maar kunt terugvinden;
  • Vaak vormt je brein al inhoud voor je tekst in de vorm van steekwoorden en korte zinnen. Geen paniek als dat bij jou niet zo is; ieder brein werkt anders. Komen die steekwoorden wel; noteer die dan ook op die voor jou handige plek;
  • Je kunt wachten tot het laatste moment om je blog te schrijven, maar je kunt hier beter ruim de tijd voor nemen. Je zou zelfs kunnen overwegen om alvast 1 of meer blogs te hebben klaarstaan op het moment dat je jouw blog publiceert;
  • Kies een rustige moment en ga gewoon starten. Stel jezelf geen eisen en je ziet wel hoever je komt (vaak verder dan je in eerste instantie verwacht);
  • Schrijf lekker door om in je denk- en schrijfflow te blijven, dat corrigeren komt later wel;
  • Sla je tekst op, ga wat anders doen of slaap er een nachtje over. Daarna lees je de tekst nog eens door en dan ga je schrappen, toevoegen en corrigeren;
  • Bedenk ook welke Call to Action* je erin wilt zetten. Je schrijft tenslotte je blog ook omdat je wilt dat de lezer er iets mee gaat doen. Je kunt hem bijvoorbeeld een vraag stellen of via een link naar je website brengen waar een mooi aanbod of training van je staat. Wees hier gerust creatief in;
  • Als je de tekst klaar hebt, laat hem dan lezen door een ander. Om te toetsen of je blog ervaren wordt zoals jij hem bedoeld hebt. En om eventuele foutjes (die je zelf niet meer ziet) er uit te halen;
  • Een begeleidende foto maakt je tekst vaak sprekender. Bonustip: hernoem je foto naar de titel van je blog zodat Google hem goed oppakt.

En dan is het moment daar… uploaden maar! Het kan zijn dat je niet direct reacties krijgt op jouw blog. Mensen nemen vaak niet de tijd om ook daadwerkelijk te reageren. Hoe dat zit, vertel ik je graag in een volgende blog.  Laat je mij nog even weten hoe het is gegaan?  

* Call.to.ac.tion (een; oproep tot actie) 1 Een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer of het downloaden van een white paper.

Veel succes,
Kirsten

Volgende keer vertel ik je hoe je jouw blog kunt publiceren op LinkedIn. Kun jij ook niet wachten op de volgende tip? Laat mij hier dan even weten waar ik ze naartoe mag sturen.

Ps. Waardevolle blog? Laat dan ook jouw netwerk hiervan profiteren en deel deze informatie via onderstaande Social Media buttons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

− 2 = 3