Online zichtbaarheid vs offline netwerken

Waar leg jij je focus op: mond tot mond reclame, online zichtbaarheid of een combinatie daarin? Wat zijn de voordelen van het één, wat zijn de voordelen van het ander en hoe kun jij bewust kiezen waar jouw voorkeur naar uitgaat?

Mond tot mond reclame vs online zichtbaarheid

Als ik mensen in het begin spreek, dan stel ik vaak de vraag: “Waar krijg jij nu op dit moment jouw klanten vandaan?” Heel vaak wordt er dan gezegd: “Uit mond tot mond reclame.”.

En dat is logisch, want mond tot mond reclame dat zijn de mensen die je kent. De mensen uit jouw directe omgeving die anderen vertellen dat zij bij jou moeten zijn.Of als ze bij jou geweest zijn en ze hebben ervaren wat je doet wat heel fijn is, dan verwijzen zij naar jou omdat zij die ervaring hebben. Ze weten dat het goed is.

Mond tot mond reclame is altijd de meest waardevolle reclame die je kunt hebben. Maar we willen wel meer mensen bereiken. Je hebt een praktijk of een bedrijf en je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken die jouw hulp nodig hebben. Mond tot mond reclame is heel krachtig. Alleen is het beperkt tot je directe kring. Hoe groter die kring groeit, hoe sneller het gaat. Dat is per persoon, per bedrijf, verschillend.

 Het voordeel van mond tot mond reclame is ook dat het warm is. Dat het eigen en vertrouwd is. Mensen kennen je. Dat voelt voor jou ook fijn, want je hoeft je niet beter voor te doen dan je bent.

Online zichtbaarheid zorgt ervoor dat je jouw mond tot mond reclame vergroot

Met online zichtbaarheid doe je eigenlijk precies hetzelfde. Als jij je online marketing op een goede manier gaat aanpakken, krijg je online mensen die jou kennen, leuk vinden en die jou vertrouwen. Dan krijg je de KLT-factor: Know, Like, Trust. En dan raden zij jou ook aan bij anderen, omdat ze weten waar jij voor staat, wat jij doet en dat het goed is. Maar daar moet je natuurlijk wel wat voor doen!

Jouw online platform is niet in een keer warm. Mensen moeten je eerst leren kennen. Daarvoor moet je jezelf laten zien en je moet de mensen gaan leren kennen. Ze moeten je leuk vinden, je gaan vertrouwen en dat kan door te vertellen wie je bent als persoon. Wat je overtuigingen zijn. Op die manier kunnen mensen zich met je identificeren, waardoor ze zien dat je over dingen hetzelfde denkt als zij. Op het moment dat ze je gaan vertrouwen, is dat de stap dat zij gaan vertellen aan anderen hoe goed jij bent. Dat vertrouwen creëer je door te laten zien hoe je met bepaalde zaken omgaat. Door te laten zien waar je mee bezig bent. Ook recensies van tevreden klanten kun je laten zien. Dat zorgt er allemaal voor dat je ook online dat mond tot mond platform gaat creëren.

Als mensen jou kennen, als ze je leuk vinden en vertrouwen dan gaan ze jouw naam vertellen aan mensen die dat willen horen. Je hebt natuurlijk in je directe omgeving de mensen die dat al doen, die al helemaal fan van je zijn. Dat moet je koesteren (helemaal als het je moeder is 😉).

Maar je wilt meer mensen die gaan vertellen hoe leuk, geweldig en goed jij bent

Als je dat in je directe omgeving doet, is dat heel waardevol en vertrouwd voor jou. Daar hoef je geen gekke capriolen voor uit te halen. Heel vaak hoor ik van mensen die bij mij komen dat op het moment dat zij online zichtbaar willen worden, die verwachting zo hoog ligt. Ze moeten van alles van zichzelf. Dat wat ze posten wel waardevol moet zijn. Soms blokkeren ze. Dan maken ze het voor zichzelf heel moeilijk, want:

  1. Je kunt nooit iedereen aanspreken, je kunt het nooit voor iedereen goed doen.
  2. Als je het heel waardevol wilt maken, dan bestaat zelfs de kans dat je dingen gaat overslaan. Dat je de mensen die je het allerbeste kunt helpen mist, omdat je er te ver instapt. Omdat je het té waardevol wilt laten zijn.
  3. Je schrijft helemaal niet en laat je niet zien. Of als je je wel uitspreekt, dat het vrij oppervlakkig is en daardoor niemand bereikt.

Heel veel van de ondernemers die bij mij komen zijn perfectionistisch. Misschien ben jij dat ook wel? Ik ben het in ieder geval wel. Jarenlang ben ik directiesecretaresse en vervolgens Personal Assistant geweest. Als PA ben ik ook mijn bedrijf gestart. Volgens mij kun je  alleen functioneren in zo’n functie als je een perfectionist bent, omdat je het dan belangrijk vindt dat de dingen goed gebeuren (voor een ander). Dat je de dingen gedaan krijgt die een ander niet gedaan krijgt, waardoorje supergoed in je vak bent.

Het nadeel van perfectionistisch zijn is dat je de lat hoog legt

Op het moment dat je zelf ondernemer wordt, is jouw perfectionisme vaak nog sterker dan wanneer je voor een werkgever werkt. Toen ik voor mezelf begon wilde ik meer vrije tijd, een gezin starten en mijn eigen tijd kunnen indelen. Als ik moest overwerken, dan wilde ik dat voor een doel doen. En toen kwam ik voor mezelf te werken en ging ik voor de meest strenge baas werken waar ik ooit voor gewerkt heb: ikzelf!!!

Gaandeweg is dat gelukkig wel veranderd. Niet van de een op de andere dag, maar er zijn wat ervaringen tussendoor gekomen (waaronder drie kinderen) die mij enorm hebben geholpen om mijn perfectionisme los te laten. Je hebt je handen vol met drie kinderen en er gebeurt zoveel, dat dingen die goed moeten gaan snel minder relevant worden. Mijn jongens zijn bijvoorbeeld heel vaak in het roze naar buiten gegaan, omdat papa ze een roze sjaal omdeed en een roze muts zodat ze het niet koud hadden. Bij de eerste heb ik dat steeds uitgegaan en bij de derde dacht ik “Ach, hij heeft het niet koud.”. Een geval van perfectionisme vs effectiviteit. Laten we het zo maar noemen.

Dus op het moment dat jij zichtbaar wilt worden, je bent een perfectionist én je wilt het vooral heel waardevol laten zijn, je wilt graag heel veel indruk maken én heel professioneel overkomen, dan ga je merken dat je vastloopt. Blokkeert in hetgeen je juist graag wilt laten zien.

Als startende ondernemer krijg je allerlei petten op

In de Academy leer ik ondernemers:

  • hoe zij zichzelf kunnen zijn online;
  • wat hun waarde is;
  • hoe je dat kunt laten zien;
  • welke tools en platforms je daarvoor gebruikt;
  • en hoe je schrijft.

Op het moment dat jij ondernemer wordt, dan ben je goed in wat je doet. Als startende ondernemer krijg je allerlei petten op die ook belangrijk zijn, maar waar je nog niet in thuis bent. Je marketing is heel belangrijk. Als niemand weet dat jij er bent, dan ga je niemand bereiken. Op het moment dat jij zichtbaar wilt worden, dan is het belangrijk dat je weet wat je te brengen hebt. Dat je je verhaal gaat vertellen en dat je stappen gaat zetten in jouw zichtbaarheid. Wil je het klein houden, dan is je directe omgeving prima. Wil je het groot trekken, dan is het heel fijn om online te gaan. Ik zeg niet dat je moet kiezen, want daar gaat het helemaal niet om.

Als je meer manieren gaat gebruiken om zoveel mogelijk mensen te bereiken, dan lukt dat ook

Op het moment dat je het gevoel van mond tot mond reclame kunt behouden in je online zichtbaarheid, dus dat je mensen kunt laten voelen dat het om hen gaat, dan ga je op een hele mooie positieve manier vergroten. Als jij geloof in wat je doet en mensen oprecht wilt helpen om hun leven beter, mooier, gelukkiger, makkelijker en waardevoller te maken, dan is het voor jou veel fijner om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Er zijn zoveel mensen die tegen dat aanlopen waar jij bij helpt en zo graag geholpen willen worden, maar nog niet weten waar zij terecht kunnen of niet de juiste hulp krijgen en dan maar genoegen nemen met iets wat er dan wel is.

Een klant van mij bijvoorbeeld die heeft een fysiek probleem. Ze gaat naar een dokter en wordt eigenlijk van het kastje naar de muur gestuurd, omdat de dokter het zelf niet goed weet. Op het moment dat zij te horen krijgt over iemand die haar wel kan helpen, waar zij naartoe gaat en daar begrip krijgt én de hulp krijgt die zij nodig heeft met effect, dát is het belang van je verhaal vertellen!

Het belang van zichtbaar worden, van mensen laten weten dat er een oplossing is voor hun probleem, dat kun je veel groter onder de aandacht brengen met online zichtbaarheid. Dat is wat ik jou gun, wat ik de mensen gun die jou nodig hebben. Het is zo dankbaar als je heel veel mensen kunt helpen ❤️.

En dan kom je in de volgende stap in je onderneming. Hoe ga je dat dan omzetten naar iets waarbij je zoveel mogelijk mensen kunt helpen? Dan ga je naar het werken met groepen, e-learning, etc. Maar dat is weer een volgende stap. Daarover later meer. Eerst maar zichtbaar worden 😉.

Online zichtbaarheid wordt gewoon niet op de juiste manier opgepakt

Als ik nu aan je vraag “Waar krijg jij je meeste mensen vandaan?” is het antwoord dan mond tot mond reclame uit jouw offline kring? Als dat echt effectiever is, blijf het dan vooral doen. Maar wat ik vaak merk is dat online gewoon niet op de juiste manierof helemaal niet opgepakt wordt, dat hetheel oppervlakkig wordt gebruikt of  met verkoopsignalen wordt neergezet.

Op het moment dat mond tot mond reclame voor jou effectiever werkt is dat dan omdat het echt effectiever is of omdat je het online deel nog niet optimaal gebruikt? Is er iets dat je kunt optimaliseren waardoor het wellicht beter gaat helpen?

Mond tot mond reclame of online zichtbaarheid: welk van de twee heeft jouw voorkeur?

Vaak is het mond tot mond omdat het comfortabeler is, het is ’in the box’ versus online zichtbaarheid met een groter publiek, meer mensen die jou nog niet kennen dus: spannend. Mensen die er iets van gaan vinden: spannend. Misschien wel kritiek: spannend. Maar wel véél meer bereik. Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Waar komen de meeste mensen vandaan? Wat gebruik je het effectiefst? Hoe zou je het een óf het ander effectiever kunnen maken?

Als je meer klanten wil kijk dan eens naar:

  • wat gebruik je offline en online?
  • hoe kun je dat verbeteren, optimaliseren?
  • wat laat je nog liggen?
  • hoe kun je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen weten dat jij er bent, dat jij mooie dingen doet en dat jij die hulplijn bent die zij zo hard nodig hebben?

Maak eens een lijstje en ga er voor jezelf mee aan de slag

Maak ook eens een lijstje. Dit geeft overzicht en zo weet je waar je aan kunt werken. Stel jezelf de vraag:

  • Krijg je je klanten omdat het werkelijk effectiever is via mond tot mond reclame of is dat omdat je nog niet optimaal gebruik maakt van online?
  • en wat heb je er voor nodig om dat wel te gaan doen?

Denk daar eens over na en wees er ook gewoon eerlijk over, dan is het het meest waardevol. Super als je het mij ook nog even laat weten in een reactie hieronder.

👉 Online vs offline zichtbaarheid, waar komen bij jou de meeste klanten vandaan? Is dat ook wat jou het gemakkelijkste afgaat en waar jij de meeste energie in stopt?

 

 

📚 Meer manieren om mensen kennis te laten maken met jou(w aanbod) lees je in mijn blog: Bied een proeverij aan om jouw doelgroep kennis te laten maken met jou

💛 Wil je ook kennismaken met gelijkgestemde ondernemers tijdens een ontspannen en inspirerende online netwerkbijeenkomst? Meld je dan kosteloos aan voor de Koffie met Kirsten.

 

Download gratis mijn e-book met 10 online marketing tips voor zelfstandig ondernemers

Download gratis mijn e-book met 10 online marketing tips voor zelfstandig ondernemers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

64 − 59 =