Wat we doen, is over het algemeen niet uniek. En de informatie die we delen ook niet. Wat het anders maakt ben jij.

Natuurlijk kan het wel eens voorkomen dat je geen inspiratie hebt. Kijk dan gerust ook eens naar hoe anderen het doen, daar kun je namelijk weer van leren.

Neem een voorbeeld aan anderen

Je hebt allemaal vaak ook wel een voorbeeld, iemand die je fantastisch vindt. Het is ook zeker niet verkeerd om naar anderen te kijken en hier een voorbeeld aan te nemen, zolang je maar dichtbij jezelf blijft en niet klakkeloos kopieert wat de ander ook doet. Maak het iets van jezelf en gooi er jouw eigen sausje over.

Google het onderwerp

Misschien ben je een blog aan het schrijven met een aantal tips over een bepaald onderwerp en loop je vast. Google dan eens het onderwerp en kijk wat je vindt. Kijk eens naar de koppen van de artikelen of blogs waar vakgenoten over schrijven. Je bent expert op jouw vakgebied, dus hier kun jij zelf ook wel het een en ander over vertellen.

Let op: ik zeg niet dat je iemands blog moet kopiëren, maar je kunt het wel gebruiken voor inspiratie en er jouw eigen verhaal over vertellen.

Is dit dan niet stelen?

Nee, dat vind ik niet. Niet als je het op deze manier gebruikt. Je laat je namelijk inspireren door anderen, maar je geeft er jouw eigen inhoud aan.

Het wordt een ander verhaal als je iets van een ander letterlijk overneemt en dat verspreidt als jouw eigen verhaal. Dit mag ook niet in verband met copyright. De vraag is ook of je dat wel wilt, want je mist dan jouw eigen persoonlijke touch en dat is waarom jouw klanten bij jou komen.

Kopiëren doen we ook met trainingen

Zelf leer ik anderen hoe zij online marketing kunnen gebruiken om hun omzet te vergroten. Over dit onderwerp zijn tal van trainingen te volgen. Stelen we dan elkaars informatie? Nee, maar we leren onze deelnemers wel ongeveer dezelfde dingen. Allemaal op onze eigen manier en met nadruk op wat wij zelf belangrijk vinden.

Uiteraard zijn er altijd wel copycats te vinden. Zo zag ik één van mijn trainingen qua inhoud en titel laatst ook ineens bij een andere trainer, en niet eens de minste…!!

Mijn deelnemers kopiëren mij

Tijdens mijn eigen trainingen geef ik mijn deelnemers handvatten en voorbeelden, die zij mogen gebruiken voor hun eigen online marketing. Het is namelijk heel fijn, zeker als de stof nog wat onwennig is, om ideeën en structuur te krijgen voor jouw eigen online marketing.

Wel geef ik altijd aan dat het belangrijk is om er jouw eigen sausje erover te gieten. Het is tenslotte jouw bedrijf en niet dat van mij. Eigenlijk is dat ook een vorm van kopiëren, maar doordat je het daarna aanpast naar jouw eigen stijl noem ik het inspireren.

Een ander kopieert jou

Soms komt het voor dat anderen van jou kopiëren. Dat vind je misschien niet zo fijn, maar eigenlijk is het een heel groot compliment. Dit betekent namelijk dat jij een voorbeeld bent voor die ander. De ander laat zich door jou inspireren.

Vaak krijg ik de vraag: “Maar wat als een ander er vandoor gaat met mijn idee?” En dat is ook een terechte vraag. Misschien heb jij wel een uniek product of dienst ontwikkeld wat enorm aanslaat en waar je heel trots op bent. Op het moment dat je daar iets over publiceert, dan bestaat de kans dat anderen dat ook gaan doen. Is dat erg?

Ondanks dat het vaak niet zo voelt, is het meestal niet echt heel erg. “Maar dan gaat een ander hetzelfde doen als ik!” Ja, dat klopt maar jij bent al zoveel stappen verder dan degene die hetzelfde gaat opzetten als jij. Tegen de tijd dat zij net zover zijn als jij bent op het moment dat jij het bericht geplaatst hebt, heb jij alweer een voorsprong op de markt.

Je hebt er al naamsbekendheid mee verkregen. Je hebt de eerste bugs uit jouw product of dienst gefilterd en het verbeterd. Daarnaast ben jij waarschijnlijk ook alweer bezig met een vervolg op dit product of dienst of wellicht alweer met iets heel nieuws.

Jij bent namelijk een trendsetter!

Denk hierbij maar aan een cd-speler. In het begin was er slechts één model (in 1992 uitgebracht in Japan door Sony) en die was ook nog eens heel duur, omdat het uniek was. Niet lang daarna volgden er andere merken, die een soortgelijk product uitbrachten. Er kwam meer diversiteit in het aanbod, cd-spelers met andere functies erop en voor minder geld. Heeft Sony hieronder geleden? Nee, natuurlijk niet. Sony was allang bezig om een nieuw product te ontwikkelen en uit te brengen.

En zo werkt het ook met online marketing. Tegen de tijd dat een ander op het niveau is waar jij bent op het moment dat jij iets plaatst, sta jij alweer op het punt om iets nieuws te lanceren.

Wat fijn dat je mij kopieert

Vind ik het dan helemaal niet erg als iemand mij kopieert? Natuurlijk wel. Ondanks dat het een groot compliment is, want ik ben een voorbeeld voor die persoon, vind ik het ook niet altijd leuk. Dat komt dan niet zozeer omdat iemand mij nadoet, want daar heb ik geen problemen mee. Het gaat mij er dan meer om dat iemand exact doet wat ik doe en niet de moeite neemt om er zijn eigen ding van te maken.

Daarom is mijn tip voor jou: Kopieer niet één op één wat een ander doet, maar geef er jouw eigen twist aan.

 

>> Twijfel jij wel eens om dingen te melden via online marketing, omdat anderen met jouw idee er vandoor kunnen gaan?

Veel succes,

Kirsten

Ps. Waardevolle blog? Laat dan ook jouw netwerk hiervan profiteren en deel deze informatie via onderstaande Social Media buttons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

− 7 = 3