“Ik ben een test aan het doen, like dit bericht als je het ziet.” Zie jij deze berichten ook regelmatig voorbij komen? Ik leg je uit wat de reden is en waarom dit geen reële test is.
De uitkomst zegt niks
Stel dat je zo’n bericht plaatst om je algehele zichtbaarheid te testen, dan is het resultaat niet in verhouding met de interactie op een normaal bericht.
De eerste mensen die reageren, zijn waarschijnlijk degenen die jouw normale berichten ook zouden zien. Wat niet wil zeggen dat ze dan ook zouden reageren. In dit geval reageren ze doordat je een beroep doet op hun bereidwilligheid, omdat je ze vraagt om mee te doen aan jouw test.
Daarna gaat de verhouding scheef
Doordat er ook mensen reageren die dit normaal gesproken niet zouden doen, gaan ook mensen in hun netwerk dat zien. Ook daar gaan weer mensen in op jouw verzoek om jou te helpen bij jouw test.
Je ziet dat dit soort berichten vaak veel likes en reacties hebben. Een goed beeld van wie jouw berichten zien zonder manipulatie krijg je hiermee dus niet.
Wat bereik je hier wel mee?
Een hoop mensen die jouw naam en bericht voorbij zien komen, maar heeft het ook een boodschap waar zij iets mee kunnen? Vergroot je hiermee jouw netwerk met jouw ideale klant?
Die kans is zeer klein. Een deel van deze ‘nieuwe’ mensen gaat jouw volgende bericht zien doordat ze gereageerd hebben op het testbericht, maar als zij het nieuwe bericht – wat over jouw bedrijf gaat – niet interessant vinden dan verdwijn je vanzelf weer naar de achtergrond.
Het is niks meer dan een bericht waarmee je de bereidwilligheid test van mensen om mee te werken aan jouw hulpvraag om jou te helpen óf omdat ze de vraag herkennen (bijvoorbeeld: wordt bericht zonder afbeelding gezien?)
Wat kun je dan wel?
- Zorg voor waardevolle content
- Vergroot jouw netwerk met jouw doelgroep
- Geef jouw contacten aandacht
Wat levert dit op?
Als je dit doet, dan worden jouw berichten zichtbaar voor jouw potentiële klanten. Krijg je respons van de mensen die je wilt bereiken en voor je gesprekken met wie werkelijk interessant voor jou zijn.
Waarom plaatsen mensen dan zulke test berichten?
Het is een marketingtrucje om meer zichtbaarheid te krijgen.
Als jij echte verbinding wilt maken met jouw ideale klant, dan maak je geen gebruik van trucjes maar zorg je voor oprechte interesse en lever je waarde. Zo krijg je klanten die bij jou passen.
PS. Oppervlakkige marketing zorgt voor oppervlakkige klanten en klantrelaties.
? Heb jij wel eens een testbericht voorbij zien komen? En heb je toen gereageerd (schaam je niet, want ik reageerde in het begin ook ?)?
? Meer lezen over waarom het zo belangrijk is dat jij als persoon zichtbaar bent? Lees dan ook mijn blog ‘Waarom jezelf zijn online?‘
? Inspiratie opdoen? Kom dan ook eens naar een online Koffie met Kirsten of vraag een gratis belafspraak aan van 30 min.
2 reacties. Reactie plaatsen
Ik stuurde op zo’n bericht een pb met een serieuze vraag hierover aan degene die het plaatste……..Géén reactie. Dat zei genoeg.
Dat is jammer, want jij gaat er serieus op in en je krijgt dan geen antwoord. Dat zorgt ook niet voor commitment, want een volgende keer zal je waarschijnlijk niet zo snel reageren of wel?