Blog Coach by Kirsten Vergelijk jezelf niet met anderen

Doe jij dat ook? Kijken hoe andere ondernemers vanuit hetzelfde vakgebied het doen? Om vervolgens moedeloos te worden van al die succesverhalen? Dan moet je jezelf weer oppeppen om weer vol goede moed terug te keren naar jouw eigen werkzaamheden.

Wees niet jaloers op andermans succes

Eigenlijk is dat waar het op neerkomt, jaloezie. Jaloers op het succes van de ander, omdat wij dat zelf ook zo graag willen. We werken er keihard voor om de plannen die wij hebben te laten slagen, om anderen te helpen met hetgeen waar wij goed in zijn en om elke maand weer genoeg inkomsten te hebben om te kunnen leven.

Het liefst willen we een zorgeloos bestaan, waarin we doen wat we leuk vinden, waar we goed in zijn en waar we gelukkig van worden. Op het moment dat dit nog niet lukt en we worden geconfronteerd met iemand bij wie dit wel zo is (of zo lijkt), dan is dat zuur. Dan komen er allerlei gevoelens naar boven als ongunst, jaloezie, onzekerheid, minderwaardigheid, etc. Gevoelens en gedachten die ons niet helpen.

Niemand is van de ene op de andere dag succesvol

Alle ondernemers zijn ooit een keer begonnen en dan ben je echt niet van de een op de andere dag succesvol. Alleen dat is niet wat wij zien als we naar die succesvolle ondernemers kijken, want wij zien alleen wat zij hebben bereikt en wij nog (lang) niet.

Maar ook zij zijn net als wij ooit een keer begonnen als een starter, die zichzelf nog moest bewijzen en bekend moest worden. En dat gaat gepaard met doorzettingsvermogen, want het leven van ondernemer is niet alleen rozengeur en maneschijn. Het bestaat uit falen, fouten maken, leren, jezelf herpakken, verbeteren, opnieuw doen en dat keer op keer. Totdat je de succesformule voor jezelf hebt ontdekt en dan nog moet je altijd alert blijven en aan jezelf en jouw aanbod blijven werken.

Nergens gaat alles goed

Je kent vast wel de uitdrukking ‘Ieder huisje heeft zijn kruisje’, wat betekent dat er overal wel iets mankeert. Want het gaat natuurlijk nergens altijd goed, dat is onmogelijk.

Dat is ook direct het misleidende van social media, want daar zie je slechts een momentopname van wat iemand meemaakt. Een mooi plaatje van de ideale omgeving, een foto van lachende mensen, dat geweldig opgemaakte bord met die heerlijke maaltijd waarbij het water je in de mond loopt of een overvolle zaal met enthousiaste deelnemers.

Wat je over het algemeen niet ziet, is wat er achter de schermen gebeurt. Alle voorbereidingen, tegenslagen, ruzies, huilpartijen, frustraties, geldproblemen en ga zo maar door. Al die dingen waar jij en ik ook tegenaan lopen, maar die niet getoond worden want dat is een teken van zwakte. Daarmee doe je af aan het beeld wat je wilt uitstralen, toch?

Geen zwakte laten zien

Op het moment dat je laat zien dat je tegenslagen hebt, of dat het nog niet voor je werkt zoals je zou willen dan doet dit af aan jouw expertstatus. Jouw ideale klant wil niet weten wat er in jou omgaat, wat voor jou belangrijk is of wat jou raakt. Jouw doelgroep wil dat jij op dat voetstuk staat en de perfecte ondernemer bent. Hun voorbeeld, hun idool!

Of is dit wat wij denken dat ze willen? Willen ze dit echt of is het een bepaald soort perfectie, die wij vooral van onszelf verlangen? Is deze gedachte wel zo terecht als wij denken?

Perfectie bestaat niet

Niemand is perfect en wees eerlijk, vind jij iemand die perfect lijkt wel zo aantrekkelijk? Of is het stiekem wel een prettige gedachte, dat ook zij weleens een scheet laten of hun kleine teen stoten tegen de deur?

En dan bedoel ik het niet vanuit wroeging, dat je denkt: “Haha, weet je ook eens hoe dat voelt” maar vanuit het oogpunt dat zij ook gewoon mensen zijn, net als jij en ik. Dat zij ook onzeker, boos, bang, gefrustreerd, blij of hopeloos verliefd zijn. Dat zij ook fouten maken, dingen niet handig aanpakken en heel blij of opgelucht zijn als het toch lukt.

Zo ben ik zelf gek op shows waarbij je de mens achter de BN’er ziet. Zo heb ik laatst vol bewondering geluisterd naar Angela Groothuizen, die vertelde hoe zij is gekomen waar zij nu is. Dat zij nog steeds onzeker en bang is, dat ze op haar neus gaat of dat iemand erachter komt, dat ze het misschien helemaal niet kan. Zo herkenbaar, want die gedachten hebben we allemaal.

Misschien herken je wel één of meer van deze zinnetjes, die door jouw hoofd kunnen zingen: “Wat als ze het niet goed genoeg vinden”, “Zitten ze wel op mij te wachten” of “Wat als het niet lukt”?

Geloof mij, dit soort gedachten hebben de beste en meest succesvolle mensen ook. Alleen zij doen het toch, ondanks dat ze het eng of spannend vinden. Dat maakt hen succesvol, ook al lukt het niet altijd. Alleen wordt er weinig tot geen ruchtbaarheid aan gegeven als het niet uitwerkt zoals gehoopt, terwijl succesverhalen er wel uitgelicht worden.

Kracht uit andermans tegenslagen

Juist die echte verhalen zijn enorm waardevol. Het is zo fijn om te merken als jij ergens tegenaan loopt, dat jouw idool met soortgelijke problemen kampt of gehad heeft. Kijk bijvoorbeeld naar Oprah Winfrey en haar strijd tegen de overtollige kilo’s. Dit heeft haar niet minder succesvol gemaakt, absoluut niet want het is één van de meest succesvolle vrouwen in Amerika.

Haar openheid hierover heeft haar een stuk menselijker gemaakt en een voorbeeld voor andere vrouwen, die met dezelfde soort uitdagingen worstelden als zij deed. Maar niet alle problemen en/of uitdagingen zijn zo goed zichtbaar en dan wordt er veelal niet over gesproken. Uiteraard op enkele uitzonderingen daargelaten, want uitzonderingen zijn er altijd :).

Laat je inspireren door anderen die succesvoller zijn

Haal jezelf niet naar beneden door jezelf te vergelijken met anderen die succesvoller zijn of ogenschijnlijk succesvoller zijn dan jij, maar laat je door hen inspireren. Hoe komt het dat het hen wel lukt? Wat doen zij anders dan jij? Wat doen zij hetzelfde, maar waardoor werkt het bij hen wel? Wat doen zij wel en jij (nog) niet? Observeer zonder oordeel en haal hier jouw lering uit, zodat jij zelf ook kunt groeien als ondernemer.

Kijk naar wat je al wel hebt bereikt

We zijn geneigd te kijken naar alle stappen die we nog willen zetten. Alle goals die we willen bereiken, maar waar we nog niet zijn. Naar alle mensen die we nog willen helpen, maar nog niet geholpen hebben. Om vervolgens te vergeten waar we vandaan zijn gekomen.

Denk eens terug aan het moment dat je begonnen bent. Aan jouw inschrijving bij de KvK en wat je toen deed, wist en wilde doen. Welke stappen heb je sindsdien gezet om op het punt te belanden waar je nu bent? Die stappen vergeten we heel gemakkelijk. Verblind door de vlag op het door ons gestelde doel in de toekomst.

Heb je al eens stilgestaan bij de mogelijkheid dat anderen jou als voorbeeld zien? Want net zoals jij naar anderen kijkt die jouw voorbeeld zijn, zo kijken er wellicht ook ondernemers naar jou omdat jij hen één of meerdere stappen voor bent. Best een gek idee, of niet?

Laat je niet onzeker maken door het succes van anderen

Het is logisch dat je kijkt naar andere ondernemers en dat je daar soms onzeker van wordt. Realiseer je ook dat dit alles heeft te maken met de gemoedstoestand waarin jij je nu bevindt, want waarschijnlijk zit je op dat moment net even in een dipje. Weet dat dit dipje weer overgaat.

Besef ook dat je op social media voornamelijk de blije momenten en succesverhalen ziet en veelal niet al de tegenslagen die anderen ook hebben. Ja, ook de meest succesvolle mensen.

Geloof in jezelf, want jij bent niet voor niks voor jezelf begonnen. Jij bent een expert en jij kan dit. Jij kunt mensen helpen met het probleem waar jij verstand van hebt. Je kunt niet iedereen helpen en dat hoeft ook niet. Focus op wat wel kan, daar word je een stuk gelukkiger van.

Wat betekent social media en het succes van anderen voor jou? Ik ben heel benieuwd, laat je het mij hieronder weten?

 

? Meer lezen over waarom je een ander niet klakkeloos moet kopiëren? Lees dan ook mijn blog ‘Kopieer niet 1-op-1 wat een ander doet

? Inspiratie opdoen? Kom dan ook eens naar een (Mini-)Masterclass, kijk hier naar de eerstvolgende datum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

25 − 18 =