Op het moment dat jij zichtbaar wilt worden voor jouw ideale klant, dan betekent dit dat je jouw hoofd boven het maaiveld uit moet steken. Jouw ideale klant moet weten dat jij bestaat en je wilt dat ze voor jou gaan kiezen, dus je moet gaan opvallen tussen al die anderen die ongeveer hetzelfde doen als jij.

Zichtbaar worden is eng

Dat is het ook, want je hebt geen idee hoe anderen gaan reageren. Je hebt hier geen controle over. Het is dan ook veel comfortabeler om je onopvallend achter de schermen te bewegen, zodat je geen kritiek over je heen krijgt. Het nadeel hiervan is dat als je dan nooit gaat opvallen.

Je vindt het lastig om berichten of blogs te plaatsen, omdat anderen dan wel eens kunnen aangeven dat ze het hier niet mee eens zijn. Misschien heb je wel al eens kritiek gehad op een bericht wat je geplaatst hebt? Dan denk je de volgende keer wel 2 x na over wat je schrijft. Het nadeel hiervan is dat jouw berichten dan heel voorzichtig en vooral oppervlakkig worden om te voorkomen dat je heftige reacties gaat krijgen, waardoor je niet meer opvalt tussen al die anderen. Je krijgt geen reacties meer online, omdat de inhoud niet bijzonder is. Je wordt daardoor eigenlijk onzichtbaar, ook al plaats je wel content. Jouw ideale klant gaat jou niet vinden, omdat je simpelweg niet opvalt.

Hoe ga je er dan wel mee om?

Onopvallend achter de schermen blijven, gaat je niet opleveren wat je zo graag wilt: klanten. Maar hoe ga je dit dan wel voor elkaar krijgen?

Blog CbK - Liever onopvallend achter de schermen

1.    Realiseren dat je wat te vertellen hebt

Je bent een expert op jouw vakgebied, anders was je niet gaan doen wat je nu doet toch? Jij kunt mensen helpen en wat jij te vertellen hebt, schrijf je voor die mensen. Zorg dat het waardevol is voor hen. Hoeveel mensen heb je al geholpen? Houd dit in je achterhoofd.

2.    Niet iedereen is jouw doelgroep

Wat jij schrijft is niet voor iedereen, maar voor jouw doelgroep. Als er mensen kritiek (feedback) hebben, vraag je dan af of zij tot jouw doelgroep behoren. Vaak is dit niet het geval en reageren ze omdat ze het niet begrijpen. Neem hieruit mee wat je ervan kunt leren en laat los waar je niks mee kan.

3.    Emotie geeft reactie

Als mensen reageren op jouw berichten, dan betekent dit dat het iets met ze doet. Het maakt een bepaalde emotie los. Het zou zo maar kunnen dat achter een felle reactie toch een klant zit, als je kunt achterhalen waarom diegene zo reageert.

4.    Wees niet bang om jouw mening te geven

Jouw mening is gebaseerd op kennis en ervaring, niet iets wat je zomaar de wereld in gooit. Het mooie van een mening is dat iedereen daar een visie op heeft en dat mag ook. Er is niks mis mee om te discussiëren of filosoferen over een mening/stelling, zolang het maar met respect gebeurt.

5.    Ga niet de verdediging in

Een ander kan het niet met jou eens zijn en dat is prima, niet iedereen hoeft het met jou eens te zijn. Je hoeft je dan ook nooit te verdedigen waarom je iets online zet, zolang het maar met de juiste intentie gebeurt.

6.    Geloof in jezelf

Want dit is natuurlijk de kern. Je laat je van slag brengen door al die reacties omdat je zelf af en toe twijfelt over jezelf. Ben jij wel de juiste persoon om dit te doen? Heb je ze wat (nieuws) te vertellen? Wat als ze het niet goed genoeg vinden? Geloof in jezelf, want als jij dat al niet doet waarom zou jouw ideale klant dit dan wel doen?

Zichtbaar worden

Op het moment dat jij zichtbaar gaat worden, dan ga je merken dat het eigenlijk wel meevalt. Het is vooral de angst voor wat er kan gebeuren in plaats van dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Ga vooral content delen die voor jouw doelgroep waardevol is en stop met verschuilen voor anderen die daar mogelijk anders over denken. En op het moment dat je wel een reactie krijgt die wat kritischer is? Dan weet je voor wie je het doet, namelijk jouw doelgroep die jouw hulp hard nodig heeft. Als je dat in jouw achterhoofd houdt, voel je jezelf ook een stuk steviger in jouw schoenen staan om op een professionele manier om te gaan met kritiek.

Natuurlijk is het spannend om zichtbaar te worden. Ik zou liegen als ik zeg dat ik dat zelf niet ook heb gehad en zelfs nog weleens heb. Maar onthoud te allen tijden dat jij de professional bent op jouw vakgebied. Jij weet alles over het gedeelte waar jij jouw expertise van hebt gemaakt. Dat is waar jij mensen mee helpt en dat mag gezegd worden!

👉 Blijf jij liever onopvallend achter de schermen of wil je graag zichtbaar worden voor jouw ideale klant? En wat vind jij het meest spannend aan zichtbaar worden?

 

📚 Meer lezen over waarom het zo belangrijk is dat jij als persoon zichtbaar bent? Lees dan ook mijn blog ‘Waarom jezelf zijn online?

💛 Inspiratie opdoen? Kom dan ook eens naar een van mijn evenementen, kijk hier naar de data.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

71 + = 75