Waarom jezelf zijn online?

Waarom is het zo belangrijk om jezelf te zijn online? Het lijkt misschien logischer om jezelf te profileren als professioneel, zakelijk, de alleskunner en foutloze versie van jezelf.

Je hebt tenslotte een bedrijf en dat wil je serieus neerzetten. Het moet niet zo zijn dat jouw potentiële klant zich afvraagt of jij wel de persoon bent om naartoe te gaan of twijfelt aan jouw kundigheid. De vraag is of het één het ander in de weg zit?

Het is ook een beetje afhankelijk van je doelgroep, hoe open deze hiervoor staat. Je kunt je voorstellen dat grote internationale bedrijven hier mogelijk minder open voor staan dan bijvoorbeeld eenmansbedrijven of particulieren. Al bestaan ook de grootste en meest succesvolle bedrijven gewoon uit mensen met menselijke gevoelens.

Op een voetstuk

Als je alleen heel zakelijke berichten plaatst en niet vertelt waarom het voor jou zo belangrijk is of als je alleen successen laat zien zonder te vertellen wat dit voor jou betekent, dan wordt de afstand met de ‘normale’ mensen alleen maar groter. Je plaatst jezelf dan op een voetstuk.

Hoe groter de afstand is, hoe groter de kloof is om je te benaderen. Dit is niet wat je wilt. Je wilt namelijk juist dat jouw doelgroep naar jou toekomt, zodat je ze kan helpen. En als er dan toch mensen naar jou toekomen, dan is dit waarschijnlijk niet jouw ideale klant.

Klanten aantrekken

Je wilt juist die klanten aantrekken waar je graag mee wilt werken. Klanten waar je een natuurlijke klik mee hebt. Vaak zijn ze een soort afgeleide van jezelf, jouw evenbeeld die soortgelijke interesses en problemen heeft.

Want van wie weet je precies wat hij/zij nodig heeft? Juist, van jezelf. Zeker als je zelf al een paar stappen verder bent dan de persoon in kwestie. En dat je een klik met jezelf hebt, is ook logisch want je kent jezelf door en door.

Als jij jouw persoonlijkheid laat doorschemeren in jouw berichten, dan gaan jouw ideale klant, jouw evenbeeld, zich met jou identificeren en zich realiseren dat jullie toch wel heel erg op elkaar lijken.

Op het moment dat je vertelt waarom iets belangrijk voor je is, dan ga je medestanders krijgen. Want wat jij belangrijk vindt, dat vinden zij ook belangrijk.

En als je vertelt waar je onzeker over bent, dan ga je raken. Zeker als het zaken zijn waar jij zelf ook wel eens onzeker over bent. Hoe geweldig is het om te weten, dat ook jouw idool best wel eens onzeker is?

Vergelijk het maar eens met het tv-programma van Ivo Niehe ‘TV Show op Reis’ (of een vergelijkbaar programma). Bekende Nederlanders die je eigenlijk alleen oppervlakkig kent van televisie, worden een aantal dagen meegevraagd naar een mooie villa waar ze diverse persoonlijke gesprekken voeren. Door deze gesprekken leer je de persoon achter de BN’er kennen en dan kom je er achter dat ze eigenlijk heel normaal zijn. Net als jij en ik. Dat maakt ze veel leuker en interessanter.

Wat betekent dit voor jou?

Ditzelfde geldt ook voor jou. Als jij (online) deelt wat jij echt belangrijk vindt, wat jou raakt en zelfs waar je onzeker over bent, dan merk je dat je veel meer respons gaat krijgen dan wanneer je alleen veilige, maar oppervlakkige, berichten plaatst.

Probeer het zelf, plaats eens een bericht waarin je vertelt dat je:

  • Heel trots bent op …
  • Blij bent met …
  • Moest lachten om …
  • Een traantje wegpinkte bij …

Zorg er wel voor dat er een connectie is met hetgeen wat je doet, zodat het ook interessant is voor jouw doelgroep.

Bijvoorbeeld:

  • Ik ben trots op het behalen van mijn certificaat, want dit zorgt ervoor dat ik mijn klanten nog beter kan helpen bij het behalen van persoonlijke resultaten.
  • Wat ben ik blij met mijn nieuwe kantoor. Ik kan niet wachten tot mijn eerste afspraak hier over de drempel stapt!
  • Ik heb zo gelachen met persoon X. Hij blijkt net zo’n taalpurist te zijn als ik. Zo herkenbaar! Heel de ochtend over d’tje en t’tjes gesproken. Mocht ik mijn redigeerwerk willen uitbesteden, dan heb ik hier de juiste kandidaat voor gevonden.
  • Laatst moest ik even een traantje wegpinken bij het verhaal van een klant. Wat is haar in het verleden onrecht aangedaan. Gelukkig is ze nu bij mij terechtgekomen en kan ik haar helpen.

Dit zijn maar een paar voorbeelden, waar je inspiratie uit kunt halen voor jezelf. Is dit nog een stap te ver, probeer het dan heel subtiel toe te passen in jouw communicatie. Het belangrijkste is dat het echt is en dat het jou is, dan volgt de rest vanzelf.

Zet jezelf dus vooral niet op een voetstuk, maar laat zien dat je mens bent. Dit zorgt ervoor dat jouw doelgroep zich verbonden voelt met jou en door jou geholpen wilt worden.

👉 Als je nu eens nadenkt over ondernemers die jij kent, zit daar dan iemand tussen die helemaal zichzelf durft te zijn online en juist daardoor zo’n mooi mens is in al zijn of haar kracht, maar ook kwetsbaarheid?

 

📙 Meer lezen over jezelf zijn online, lees dan ook mijn blog ‘Durf jij online te blunderen?

💡 Inspiratie opdoen? Kom dan ook eens naar een Masterclass, kijk hier naar de eerstvolgende datum.

Vorig bericht
Laat je online niet zwartmaken
Volgend bericht
Oh jee, een discussie online!

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

5 + = 10

Menu