Oh jee, een discussie online!

Heb je eindelijk al jouw moed bijeengeraapt om jouw bericht te plaatsen, ontstaat er een hevige discussie. Oh wat vreselijk, wat moet je doen?

Zal ik je vertellen dat een discussie helemaal niet zo erg is. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar eigenlijk is dat misschien nog wel het mooiste wat er kan gebeuren als je een bericht plaatst.

Het is natuurlijk veel fijner als je alleen maar likes en positieve reacties ontvangt op jouw bericht. Dat voelt goed en is vooral een bevestiging voor jezelf, dat je goed bezig bent. Dat is ook hoe we het het liefst zien, want als mens vermijden we liever confrontatie. Toch is zo’n confrontatie af en toe nodig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Soms botst het

Kijk maar naar jouw thuissituatie. Hoeveel je ook van elkaar houdt, soms botst het. Dan lopen de gemoederen hoog op, wordt de onvrede uitgesproken over en weer, kom je tot een overeenkomst, leg je het weer bij en ga je weer verder maar nu wel weer met hetzelfde uitgangspunt.

Dit gebeurt ook online. Als jij een bericht post en daar ontstaat een discussie op, dan betekent dit dat je een onderwerp hebt aangeraakt wat de gemoederen los maakt. Het doet iets bij de lezer, zodanig dat diegene de moeite neemt om daarop te reageren of zelfs moet reageren om te vertellen waarom het hem/haar raakt.

Dit kan voor jou heel overweldigend zijn. Het is waarschijnlijk niet jouw doel geweest om een discussie te ontlokken, je wilde gewoon een interessante post plaatsen. Wat doe je dan als dit toch gebeurt?

Wat moet je doen?

Het belangrijkste wat je nu moet doen, is rustig blijven en je niet laten meenemen in de emotie van anderen. Probeer ook niet de ander te overtuigen van jouw gelijk, want dan krijg je een welles/nietes verhaal. Daar schiet je niks mee op, behalve dat de ander waarschijnlijk boos wordt en dan dingen gaat zeggen die niet meer over het onderwerp gaan (net als in woordenwisselingen in het dagelijks leven).

Reageer altijd en houdt het professioneel. Als je niet reageert, dan kun je een verkeerde indruk wekken; bv. dat je iets te verbergen hebt, niet helemaal eerlijk bent of niet durft te reageren. Door wel te reageren op de juiste manier, kom je heel professioneel over.

7 to do’s bij een discussie

  1. Wat er ook gebeurt, blijf rustig.
  2. Ga niet in de verdediging, het gaat namelijk niet over jou maar over wat je gepost hebt.
  3. Laat je niet meeslepen in de emotie van de ander. Emoties laten de gemoederen hoog oplopen, dus probeer neutraal te blijven. Bekijk het van een afstandje en geef antwoord alsof het niet om jouzelf gaat.
  4. Vraag je af wat de positieve intentie is van degene die gereageerd heeft. De meeste mensen reageren namelijk niet om jou onderuit te halen, maar omdat ze ergens een mening over hebben of iets niet begrijpen (uitzonderingen daar gelaten, zie hiervoor mijn blog ‘Laat je niet zwartmaken online’).
  5. Wat kun je leren uit de reactie van die persoon? Mogelijk is het heel waardevolle input, die jij heel goed kunt gebruiken. Als er één is die er zo over denkt dan zijn het er welllicht meer. Dit kan heel waardevol zijn voor jouw werkzaamheden. Neem mee wat je kunt gebruiken en leg naast je neer waar je (nu nog) niks mee kunt.
  6. Als er op jouw bericht een discussie volgt die buiten jou omgaat, meng je dan niet in deze discussie maar wacht op een moment dat het waardevol is om jouw visie hierover te geven en waarmee je de discussie ook direct kunt afsluiten.
  7. Kom tot een overeenstemming en sluit af zodat je het samen weer eens bent. Dit kan ook betekenen dat je het eens bent dat je het oneens bent. Je hoeft het namelijk niet altijd eens te zijn, zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen. Belangrijk is wel dat de (hoogopgelopen) emotie eruit is.

Discussie zegt niks over jou

Dat er discussie ontstaat, betekent ook niet dat diegene jou een vreselijk persoon vindt. Het voelt misschien wel zo maar het geeft alleen aan, dat diegene het niet eens is met jouw stelling.

Het betekent ook niet dat diegene anti-jij is en nooit jouw klant kan worden. Deze emotie zou juist heel goed kunnen betekenen, dat er een hulpvraag ligt en dit juist wél jouw klant is. Mede daarom is het heel belangrijk dat je de discussie op een positieve manier afsluit.

De volgende keer dat er een discussie ontstaat op een bericht van jou, vraag je dan niet af “Oh help, wat moet ik doen?” maar denk “Hé interessant, wat maakt dat diegene zo reageert?”

👉 Is er weleens discussie ontstaan op één van jouw berichten? Of heb je zelf ooit best heftig gereageerd op een bericht van een ander? Laat het mij weten, ik ben benieuwd!

 

📙 Meer lezen over ongemakkelijke situaties online? Lees dan ook mijn blog ‘Durf jij online te blunderen?

💡 Inspiratie opdoen? Kom dan ook eens naar een (Mini-)Masterclass, kijk hier naar de eerstvolgende datum.

Vorig bericht
Waarom jezelf zijn online?
Volgend bericht
Vergelijk jezelf niet met anderen

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

85 + = 91

Menu